Houding

Houding is niet iets wat je hebt zoals botten en spieren. Houding is het resultaat van de de manier waarop je je spieren en gewrichten gebruikt. Houding is het resultaat van hoe je beweegt, wat je reacties en emoties zijn. Jonge kinderen bewegen vaak nog op een natuurlijke, soepele manier zonder dat ze daarbij hun lichaam overbelasten.

Als je ouder wordt ontwikkelt bijna iedereen houdingsgewoonten die de natuurlijke balans en coördinatie van het lichaam verstoren. Je nek en schouders doen bijvoorbeeld vaak het werk van je rug. Hierdoor gaat veel van de oorspronkelijke bewegingsvrijheid en souplesse verloren.

Omdat we allemaal onze eigen unieke onbewuste houdingspatronen ontwikkelen is het veranderen van je houding meer omvattend dan “doe deze oefeningen” of “sta rechtop”. Om je houding te veranderen moet je de manier waarop jouw neuromusculaire systeem zich gedraagt bij het reguleren van spierspanning veranderen.

Docenten Alexandertechniek zijn experts in het aanleren hoe je de regulatie van spierspanning beïnvloedt (en beheerst). Niet alleen ter verbetering van houding, maar ook om gemak en evenwicht te brengen in alles wat je doet. Door Alexandertechniek te leren krijg je inzicht in hoe je je lichaam gebruikt. Je leert jezelf effectiever aan te sturen.

Alexandertechniek is de basis voor veel acteurs, dansers en musici om hun houding en de prestaties te verbeteren. Dit al meer dan honderd jaar!

Foto van een kind in een gezonde houding

Bij kleine kinderen werkt het natuurlijk balansmechanisme nog optimaal, ze zijn ‘één met de handeling’.